عودة   دولة أبناء مصر > الساحات العامة > الميدان الحرّ

الإنسانة الآلية Nephthys تنبهك بالتالي:

الميدان الحرّ ("ميدان التحرير" سابقاً)
للحوار الحرّ فيما لا يدخل تحت نطاق الساحات الأخرى

رد

LinkBack أدوات الحوار
قديم 8th January 2008, 05:57 AM
الصورة الرمزية لـ payoo
مواطن بلاتيني

تاريخ القيد بسجلات الدولة: Jun 2007
المداخلات: 316
التدوينات: 1
  لا يتابعه أحد حتى الآن
  لا يتابع أحداً حتى الآن
payoo RSS Feed
بالصور (الراهبة "...." في مسجد "رابعة العدوية" بمدينة نصر)

طبعا الكل داخل يشوف ويقرا حكاية الراهبة إللي في مسجد رابعة العدويه .....

التاريخ :- الأثنين 7/1/2008
الوقت :- من الساعة 4 عصرا تقريبا إلى الساعة 6 مساء
المكان :- مسجد رابعة العدوية بمدينة نصر (بجوار وحدة مرور مدينة نصر "الأوتوستراد")

أولا ده المسجد

ماشاء الله مسجد ذو بناء ومساحة وموقع محترمين جدا (أنا شخصيا معجب به وبالقائمين عليه)

تصادف وجودي اليوم في مسجد "رابعة العدوية" وبالتحديد في مركز العلاج الطبيعي التابع لمستشفى "رابعة العدوية" التابعين لمسجد رابعة العدوية بمدينة نصر وذلك لأنني أعاني منذ عشرة أيام من حالة مرضية (شفاكم الله وعافاكم "عاوز أقول بعيد عنكم يعني") تستوجب هذه الحالة جلسات علاج طبيعي قررها لي الدكتور "نادر بطرس" أستاذ المخ والأعصاب المعالج لحالتي ورشح لي مركز العلاج الطبيعي بمسجد رابعة العدويه القريب من بيتي

وفي ذلك اليوم كنت أنتظر ميعاد الجلسة في قاعة الأنتظار الخاصة بالمركز الطبي مثل هؤلاء الناس

وفي هذه الأثناء كانت القناة الأولى بالتليفزيون المصري تعرض فيلم "الراهبة" بطولة "هند رستم" والفيلم كما يعلم الجميع فيلم مسيحي صرف يتناول قصة أمرأة مسيحية عاشت فترة كبيرة من عمرها حياة الفسق والفجور ولكن الله أنعم عليها في النهاية بالتوبة والصلاح فتوجهت إلى الله حسب تعاليم دينها وأصبحت راهبة تعيش لعبادة الله فقط وأصبحت نموزج للسيدة المؤمنه بربها بحسب عقيدتها التي عاشت أغلب عمرها مخالفه لها

المهم ....

طبعا أنا مش جاي أعرض عليكم الموضوع عشان أقول لكم قصة الفيلم وأنه من أخراج حسن الأمام والكلام ده ، ولا جاي أوقول لكم أني عيان وبتعالج اليومين دول

أنا بس لا حظت حاجه مهمه جدا جدا وبعتبرها هي مربط الفرس

لاحظت ان طوال مدة عرض الفيلم لم يعترض أحد على الفيلم ولم يطلب أحد من الحضور الذين كانوا بالعشرات ويتعدوا المائة بكثير أن يتم تغيير القناة التي تعرض تفاصيل كثيره جدا خاصة بالمسيحيه ولا تخص الجموع الموجوده في شيئ
في حين أنني وخلال ترددي على المركز خلال الفترة السابقة أجد دائما من يقوم بالتقليب في التليفزيون عمال على بطال سواء من الإدارة أو الممرضات او حتى من المرضى المنتظرين ولا حظت أنه يتم تلاشي قنوات الفيديو كليب دائما (معرفش بقى إذا كان ملاحظتي صحيحه وللا لأه؟) بس دايما بلاقي حد معترض على قناة أو حد بيقلب في القنوات
لكن في اليوم ده فضل الفيلم شغال ومحدش معترض ولا حد متضايق ولا حاجه وملاقيتش حد قال فين الرموت ولا حد قام قلب القناة ولا يحزنون
ودخلت وطلعت من الجلسه لقيت الفيلم شغال في نهايته وقعدت أستريح شويه وأتفرج على نهاية الفيلم ولقيت مشاهد ترسيم الراهبة في الدير والتفاصيل الدينية المسيحيه وأصوات الأجراس بدأت تعلى قوي

هنا قام أحد الأشخاص من الإداريين منتفضاٌ وهرول إلى التليفزيون (قلت بس يا فرحتك يا "جريجوري" الوجه المتعصب في الأسلام ظهر أهو "ياشماتت مدام أنا .... فيا") بصيت لقيت الراجل بيوطي التليفزيون من غير ما يغير القناة (تنفست الصعداء وقلت الحمد للـ لله ... ههههههههه) وكملت باقي الفيلم

وبعد ما خلص الفيلم قامت أحد الممرضات وقامت بتغيير القناة جابت قناة فيها حفلة غنائية وأول ما ظهر العيال التلاته إللي شكل عبد الحليم حافظ لقيت واحد من الناس قال للممرضة "ونبي يا شيخه أحنا مش ناقصين ضغط وحرقة دم ... غيرلنا القناة دي ونبي" وفعلا غيرت القناة

أنا مش هاعلق على الموضوع وهاسبكم أنتم بنفسكم تحكموا على الشعب المصري الطيب إللي أغلبيته لا متعصبين ولا يعرفوا الغل والحقد إللي ناس كتير قوي بتحاول تظهر لنا أن الشعب المصري شعب متطرف وخاصة مسلميه وأن هناك حالة غليان داخلي في قلوب الناس

المثال إللي طرحته لكم ده مثال بسيط جدا جدا عن تجمع لإناس مسلمين في مسجد (مستشفى ملحق بالمسجد) ولم يعترض أحد على فيلم مسيحي و واحد أعترض على الفيديو كليب ومعترضش على فيلم الراهبة

عاوز اقول هما دول المصريين ولا تعصب ولا يحزنون

وللحديث بقية

حُرّر بواسطة payoo : 8th January 2008 في الساعة 06:06 AM
الرد مع إقتباس
قديم 8th January 2008, 10:06 AM
الصورة الرمزية لـ العيسوي
مواطن فضي

المداخلات: 91
  لا يتابعه أحد حتى الآن
  لا يتابع أحداً حتى الآن
العيسوي RSS Feed
أخي العزيز بايو،،،

لقد افتقدناك كثيرًا يا أبو البواسل،،،

الصراحة من غير زعل من حد أنا لي رأي في الموضوع مخالف تمامًا الناس اللي كانت بتشاهد الفيلم صدقني لم تشأ أن تغير القناة ليس للراهبة وللوحدة الوطنية ولحب المسيحيين لا أنا أدري تمامًا السبب،،،

السبب يكمن وراء هند رستم، تلك الفنانة اللولبية والقشطة والمهلبية وكمان على ما أتذكر إن الفيلم ده كان جامد جدًا لاسيما وإن هند رستم لحالها مصيبة فما بالك لو كانت طالعة عاهرة في الفيلم،،،

فأعتقد إن ده السبب الرئيس وراء عدم تحويل القناة،،، وليس حبًا في عيون المسحيين،،،

الرد مع إقتباس
قديم 8th January 2008, 11:09 AM
الصورة الرمزية لـ بهجت
الحرية موطني

المداخلات: 428
  يتابعه: 3 مواطنين
  لا يتابع أحداً حتى الآن
بهجت RSS Feed
التعصب ليس صفة مصرية طبيعية ،و لكنه وافد نتيجة المال السعودي و ضعف الشخصية المصرية تجاه المال و ضعف ثقافة المصري و جهله المزمن بالعالم حوله
يعني المسألة جهل و فقر و غباء و ليس تعصب طبيعي
فقط المرض لو طال توطن
فخلوا بالكم من عيالكم
و فوقوا شوية يا مصريين
فالسعودي اللي بتبوسوا عقاله ؟لأن فيه ريحة الحبيب الجاز لا يحترم سوى من يحترم نفسه و لا يقبل العقال .

حُرّر بواسطة بهجت : 8th January 2008 في الساعة 11:15 AM
الرد مع إقتباس
قديم 8th January 2008, 01:16 PM
الصورة الرمزية لـ العيسوي
مواطن فضي

المداخلات: 91
  لا يتابعه أحد حتى الآن
  لا يتابع أحداً حتى الآن
العيسوي RSS Feed
إقتباس:
توثيقاً لما قيل بواسطة بهجت عرض المداخلة
التعصب ليس صفة مصرية طبيعية ،و لكنه وافد نتيجة المال السعودي و ضعف الشخصية المصرية تجاه المال و ضعف ثقافة المصري و جهله المزمن بالعالم حوله
يعني المسألة جهل و فقر و غباء و ليس تعصب طبيعي
فقط المرض لو طال توطن
فخلوا بالكم من عيالكم
و فوقوا شوية يا مصريين
فالسعودي اللي بتبوسوا عقاله ؟لأن فيه ريحة الحبيب الجاز لا يحترم سوى من يحترم نفسه و لا يقبل العقال .
ولما التعميم يا سيد بهجت فليس كل السعوديين كذلك ولا كلنا بنبوس العقال،،،
الرد مع إقتباس
قديم 9th January 2008, 04:07 PM
الصورة الرمزية لـ mariana
wine rosé

تاريخ القيد بسجلات الدولة: May 2007
المداخلات: 625
التدوينات: 3
  يتابعه: 1 فقط
  لا يتابع أحداً حتى الآن
mariana RSS Feed
إقتباس:
توثيقاً لما قيل بواسطة العيسوي عرض المداخلة
الصراحة من غير زعل من حد أنا لي رأي في الموضوع مخالف تمامًا الناس اللي كانت بتشاهد الفيلم صدقني لم تشأ أن تغير القناة ليس للراهبة وللوحدة الوطنية ولحب المسيحيين لا أنا أدري تمامًا السبب،،،

السبب يكمن وراء هند رستم، تلك الفنانة اللولبية والقشطة والمهلبية وكمان على ما أتذكر إن الفيلم ده كان جامد جدًا لاسيما وإن هند رستم لحالها مصيبة فما بالك لو كانت طالعة عاهرة في الفيلم،،،

فأعتقد إن ده السبب الرئيس وراء عدم تحويل القناة،،، وليس حبًا في عيون المسحيين،،،

وانا معاك جدا فى هذا الرأى ..
الرد مع إقتباس
قديم 11th January 2008, 03:20 AM
الصورة الرمزية لـ بهجت
الحرية موطني

لا يتابع أحداً حتى الآن
بهجت RSS Feed
إقتباس:
توثيقاً لما قيل بواسطة العيسوي عرض المداخلة
ولما التعميم يا سيد بهجت فليس كل السعوديين كذلك ولا كلنا بنبوس العقال،،، [/B]

طبعا ليس كل المصريين أصبحوا ذيولا للوهابية .
طبعا ليس صحيحا
و لكن البيضة الفاسدة تفسد السلة كلها .
و نقطة الحبر تلون كوب باكمله .
و احنا الحكاية زادت عندنا و فاضت و بقينا مهزلة
كفاية بحق دين النبي كفاية .
قديم 11th January 2008, 03:38 AM
الصورة الرمزية لـ مذكرات
مجموعة من الأوراق

تاريخ القيد بسجلات الدولة: Nov 2007
المداخلات: 1,359
التدوينات: 34
  يتابعه: 8 مواطنين
  يتابع: 12 مواطنين
مذكرات RSS Feed
تعرف من العنوان افتكرتك تقصد راهبة بجد ودخلت قلت مش جديدة وايه المشكلة فى الموضوع لماذكرت كلمة المستوصف الملاصق للمسجد او ممكن تكون حبكت معاها ودخلت الحمام هناك علشان كده دخلت يجوز باردو ايه المانع .مااحنا كمان بندخل المستشفيات اللى بتتبع الكنائس وكمان بندخل الحمام عادى يعنى،يعنى مرة واحنا فى احد الاديرة واحدة صاحبتى عايزة تدخل الحمام رحت انا وهى وسألنا راهبة شاورتلنا ع الحمام ومافيش مشاكل .انما لما بصيت ولقيت الموضوع فيه هند رستم.:col:قلت ايه الحلاوة دى فين ايامها هييييييييه دنيا.بص يابايو من ناحية اى حد مافيش مشكلة اهو فيلم حتى لو كان فيلم شفرة دافنشى ولا اللام المسيح ،الفيلم بيغلب على المشاهد انه يشاهده مع الانتظار بتاع الدكاترة والدور والكشف كله بيعمل ملل عند المريض فبيتفرج ،اما اذا كنت تقصد ان فيلم وفى مكان تابع لمسجد فخد دى عندك،من طبيعتى لما بكون بعمل ابحاث الف على كذا مكتبة بالاضافة لمكتبتى الصغيرة ومن ضمن المكتبات اللى بحب ارحها على الرغم ان هى فى محافظة وانا فى محافظة تانية خالص هى مكتبة مسجد النور بأمانة فيها كم كتاب للتاريخ لفتوا نظرى اوى المهم المكان هادى وجميل ونضيف يوم كنت رحت لقيتهم مشغلين ام كلثوم وكان صوت الكاسيت ولا الكمبيوتر مااعرف هادى وجميل والكل كان منسجم مع اللى شغال فيه ولا حد اعترض ولا حاجة مع العلم ان المكتبة تعبر اسفل المسجد بالظبط ومن الناحية التانية عندك قاعة المناسبات ومع ده كله تجد ان الاحترام والقدسية بيسودوا المكان ودى مكتبة ودتخل مسجد المهم انك تكن احترام داخلك للمكان اللى انت فيه..........
يمكننا أن نستعيده"
الرد مع إقتباس
قديم 13th January 2008, 09:12 AM
الصورة الرمزية لـ payoo
مواطن بلاتيني

المداخلات: 316
التدوينات: 1
  لا يتابعه أحد حتى الآن
  لا يتابع أحداً حتى الآن
payoo RSS Feed
العيسوي
إقتباس:
أخي العزيز بايو،،،

لقد افتقدناك كثيرًا يا أبو البواسل،،،
شكرا يا عيسوي عيسوي عيسوي

إقتباس:
مافيش زعل ولا حاجه بس أنا ما جبتش سيرة الوحدة والوطنية أنا قصدي أن الناس ماعندهاش نفور ولا أشمئذاذ ولا تعصب في ما يخص المسيحيين يعني مافيش تعصب

إقتباس:
لسبب يكمن وراء هند رستم، تلك الفنانة اللولبية والقشطة والمهلبية وكمان على ما أتذكر إن الفيلم ده كان جامد جدًا لاسيما وإن هند رستم لحالها مصيبة فما بالك لو كانت طالعة عاهرة في الفيلم،،،

ماعتقدش والله يا عيسوي ان ناس عيانه ومريضه وضارب فيها لغم هايبقوا فايقين لجمال ودلال "هند رستم" إللي بموت فيها وفاللي خلاها تمثل
وخارج الموضوع بصراحه "هند رستم" بالنسبة لي أجدع من أجدع موزه من موزز اليومين دول إللي عاملين زي اللعب الصيني

====================================

بهجت
إقتباس:
التعصب ليس صفة مصرية طبيعية
بصراحة هو ده هدفي من الموضوع
أما باقي كلامك يا أستاذ بهجت مع أحترامي لوجهة نظرك أنا مختلف معاك في أغلبه

======================================
مذكرات
إقتباس:
دنيا.بص يابايو من ناحية اى حد مافيش مشكلة اهو فيلم حتى لو كان فيلم شفرة دافنشى ولا اللام المسيح ،الفيلم بيغلب على المشاهد انه يشاهده مع الانتظار بتاع الدكاترة والدور والكشف كله بيعمل ملل عند المريض فبيتفرج
طيب يا مذكرات ماهو كان في راجل أعترض على الفيديو كليب وغير القناة
يعني في ناس بتعترض ومابتسكتش لما بيتعرض عليها حاجه مش عاوز تتابعها

يا جماعه أنا إللي عاوز اقوله أننا شعب طيب وحبوب كمان ومانكرش أن في تعصب وبلا ازرق لكن مش التعصب هو إللي غالب على شعبنا

وعلى اي حال أنا نقلت لكم حالة شوفتها من وجهة نظري

أه.... نسيت أقول لكم على هدف تاني للموضوع وهو أني أتفشخر عليكم وأفهمكم أن الموبايل بتاعي فيه كاميرا ههههههههه
قديم 13th January 2008, 11:06 AM
الصورة الرمزية لـ It's Me
مواطن بدأ نشاطه

تاريخ القيد بسجلات الدولة: Dec 2007
المداخلات: 18
  لا يتابعه أحد حتى الآن
  لا يتابع أحداً حتى الآن
It's Me RSS Feed
إقتباس:
تصادف وجودي اليوم في مسجد "رابعة العدوية" وبالتحديد في مركز العلاج الطبيعي التابع لمستشفى "رابعة العدوية" التابعين لمسجد رابعة العدوية بمدينة نصر وذلك لأنني أعاني منذ عشرة أيام من حالة مرضية (شفاكم الله وعافاكم "عاوز أقول بعيد عنكم يعني")
ألف سلامة ...

إقتباس:
التاريخ :- الأثنين 7/1/2008
إقتباس:
لاحظت ان طوال مدة عرض الفيلم لم يعترض أحد على الفيلم ولم يطلب أحد من الحضور الذين كانوا بالعشرات ويتعدوا المائة بكثير أن يتم تغيير القناة التي تعرض تفاصيل كثيره جدا خاصة بالمسيحيه ولا تخص الجموع الموجوده في شيئ
يعنى حتى الفيلم اليتيم ...
اللى التليفزيون المصرى بيتحنن لينا يوم سبعة يناير و يجيبه ..
" قال إيه يعنى خلص ضميره خلاص عشان النصارى ميوجعوش دماغنا كل شوية "

حتى الفيلم اليتيم ده كنت عايز الناس تطالب بتغييره !!!
يا ساتر ...

و الدنيا مليانة أفلام مسيحية معبرة و جميلة جدا
مفيش غير فيلم هند رستم اللى يجى يوم عيد الميلاد المجيد !!! إيه علاقة الفيلم بالعيد يعنى ؟

إقتباس:
ولقيت مشاهد ترسيم الراهبة في الدير والتفاصيل الدينية المسيحيه وأصوات الأجراس بدأت تعلى قوي هنا قام أحد الأشخاص من الإداريين منتفضاٌ وهرول إلى التليفزيون (قلت بس يا فرحتك يا "جريجوري" الوجه المتعصب في الأسلام ظهر أهو "ياشماتت مدام أنا .... فيا") بصيت لقيت الراجل بيوطي التليفزيون من غير ما يغير القناة (تنفست الصعداء وقلت الحمد للـ لله ... ههههههههه) وكملت باقي الفيلم
فعلا مفيش تعصب خالص ...

فكرتنى بمحافظ المنيا " تقريبا " لما كنيسة تم بناءها حديثة و أول ما الأجراس دقت راح الأهالى هاجوا و ماجوا و دمروا الكنيسة
راح سعادة المحافظ قال فى براءة " معلهش يا جماعة ... أصل أصوات الأجراس إستفزت مشاعر المسلمين "

و حتى فى التليفزيون ياربى .. أصوات الأجراس بتستفزكم !!!
إيه حكايتكم بقى ؟

إقتباس:
أنا مش هاعلق على الموضوع وهاسبكم أنتم بنفسكم تحكموا على الشعب المصري الطيب إللي أغلبيته لا متعصبين ولا يعرفوا الغل والحقد إللي ناس كتير قوي بتحاول تظهر لنا أن الشعب المصري شعب متطرف وخاصة مسلميه وأن هناك حالة غليان داخلي في قلوب الناس
الغليان موجود فعلا لأسباب كتيرة أحدها الوحدة الوطنية
و إتفرج على صفحة الحوادث عشان تلاقى اللى قتل أبوه عشان مرضيش يديله خمسة جنيه يشترى بيها بيبس
و لا الراجل اللى قتل واحد فى الشارع فى خناقة على طابور العيش .. و غيرها من الأسباب التافهة

إقتباس:
توثيقاً لما قيل بواسطة payoo عرض المداخلة
أنا قصدي أن الناس ماعندهاش نفور ولا أشمئذاذ ولا تعصب في ما يخص المسيحيين يعني مافيش تعصب
بجد ؟؟؟
كل ده عرفته من فيلم هند رستم ؟؟؟

يعنى لما نلاقى ناس متخلفة تطلع على بيوت المسيحيين و تولع فيها و فى محلاتهم ..
يروح المفروض شيخ الأزهر يقول لهم " إيه يا جماعة .. إنتوا ما شفتوش فيلم هند رستم و لا إيه ! "

و ساعتها نلغى شعار الهلال يعانق الصليب و " عاش الهلال مع الصليب "
و نحط بداله صورة لهند رستم و " عاشت هند رستم فى مسجد رابعة العدوية "
الرد مع إقتباس
قديم 13th January 2008, 11:08 AM
الصورة الرمزية لـ بهجت
الحرية موطني

لا يتابع أحداً حتى الآن
بهجت RSS Feed

يا سيد بايو
كل يقول لك أنا مختلف معك
دون أن يوضح ما هو مختلف معك فيه ؟.
فهل توضح لي في ماذا تختلف ؟
هل لم يتأثر المصريين بالدعايات الوهابية و انهم ليسوا متعصبين الان ؟.
لا .. لا .
المصريون غالبا شديدو التعصب حتى بالمقياس السعودي ، هم أسوا المتعصبين العرب على الإطلاق .
لأن ليس لديهم شخصية قوية خاصة في مواجهة المال .
ولو لوحت له بعقد بسيط في السعودية سيربي ذقنه و ينقب مرته و يتحول لوهابي يردد محفوظات لا يعلم عنها شيئا .
و الصعيدي يتحول لإرهابي ب 50 جنيه كما حدث بالفعل في التسعينات .
قابلت مطوع ( داعية ) إماراتي في الصيف الماضي فراح يتعجب من تعصب المصريين ضد المسيحيين رغم انه لم يجد تلك الروح في الأردن ،وهو كغيره من العرب يرى ان تعصب المصري بسبب الجهل و الفقر و ليس بسبب التدين الحقيقي .!.
المصري يعتقد أنه لما يكون متعصب سيجد عملا في الخليج
وهذا وهم .. ربما ينجح ذلك مع الجهلة
لكن المتعلم الخليجي أصبح يكره المصري المتعصب لأنه ينشر الإرهاب في بلاده ، وفي الإمارات يفنشون المصريين لسمعتهم السيئة في التعصب الديني .
واضح ولا لسه ؟.

حُرّر بواسطة بهجت : 13th January 2008 في الساعة 11:23 AM
الرد مع إقتباس
رد

لجلب مزيد من القرّاء، أنشر هذه الصفحة على المواقع التالية:

أدوات الحوار

شروط الكِتابة
لا يمكنك فتح حوارات جديدة
لا يمكنك إضافة مداخلات
لا يمكنك إرفاق ملفات
لا يمكنك تعديل مداخلاتك

BB code مُتاح
إستخدام الوجوه التعبيريّة مُتاح
كود الـ [IMG] مُتاح
كود الـ HTML غير مُتاح
Trackbacks are مُتاح
Pingbacks are مُتاح
Refbacks are مُتاح

حوارات سابقة ذات صلة بموضوع: بالصور (الراهبة "...." في مسجد "رابعة العدوية" بمدينة نصر)
الحوار الكاتب الساحة تعليقات آخر مداخلة
ستقالة أصغر "السديريين" وصعود "محمد بن نايف" يفتح ملف الخلافة مجدّداً bolbol الميدان الحرّ 0 8th November 2012 06:48 AM
توثيق لواقعة طرد "نبيل غبريال" المحامي الأصيل لـ"ماهر الجوهري" Geb سياسة وأخبار 2 11th January 2009 06:04 PM
"مبارك"زمان قبل أن يصبح رئيسا قام بالتمثيل مع "كمال الشناوي" payoo الواحة الفنّية 4 28th February 2008 11:12 AM

Sons Of Egypt Network v13.8.77
يسمح بالنقل خارج الموقع دعماً لمجّانية المعرفة
شكراً لمن أشار للمصدر